Ontdek de voor- en nadelen van gamified en adaptieve assessments voor selectie, ontwikkeling en behoud van talent. Vergelijk wat het beste werkt.
Organisaties gebruiken steeds vaker innovatieve assessmentvormen om beter te selecteren, talent te ontwikkelen en medewerkers te behouden.
Twee populaire methoden zijn: gamified assessments en adpatieve vragenlijsten.
Gamified assessments zijn spelgebaseerde metingen van cognitieve vaardigheden, persoonlijkheid en gedrag.
Adaptieve vragenlijsten zijn slimme tests die zich automatisch aanpassen op basis van de antwoorden van de deelnemer, voor een nauwkeurige en efficiënte meting. Beide hebben sterke en minder sterke kanten. In de tabel hieronder vergelijken we de twee methoden op betrouwbaarheid, kandidaatbeleving, meetdiepte en toepasbaarheid voor selectie, ontwikkeling en retentie.
Toelichting
Bij Ixly combineren we het beste van beide werelden. Onze adaptieve technologie biedt diepgaande, gevalideerde metingen van cognitie, persoonlijkheid, vaardigheden en competenties. Voor organisaties die kandidaatbeleving willen verhogen, kunnen we gamification-elementen integreren zonder dat dit ten koste gaat van validiteit. Zo ondersteunen we selectie, ontwikkeling en behoud van talent met assessments die zowel leuk als wetenschappelijk sterk zijn.
Klik hier als je meer wilt weten over Ixly's adaptieve assessment technologie.
Kies gamified wanneer je vooral candidate experience en employer branding wilt boosten, en combineer het bij voorkeur met bewezen metingen. Kies adaptieve vragenlijsten wanneer diepgang, validiteit en voorspellende kracht leidend zijn voor selectie, ontwikkeling en behoud van talent. (Ixly ondersteunt beide benaderingen en koppelt gamification waar mogelijk aan gevalideerde, adaptieve metingen.)
Bronnen
Ramos-Villagrasa, P. J. et al. (2022). Game-related assessments for personnel selection — overzicht: voordelen bestaan, maar kleiner dan vaak geclaimd, Leutner, F. et al. (2023). Game-based cognitive ability in recruitment — convergente validiteit & test-hertest voor GBA. PMC, Bipp, T. et al. (2024). Meta-analyse: game-indicatoren vs. traditionele cognitieve maten — vraagtekens bij constructvaliditeit. mdpi.com, Wainer, H. (Ed.) (2015). Computerized Adaptive Testing: A Primer (2e ed.) — fundament voor CAT/IRT validiteit. routledge.com, Xu, L. et al. (2023). CAT in nationale toetsing — betrouwbaarheid/validiteit en efficiëntie aangetoond. Perspectives on Medical Education, Salgado, J. F. & Moscoso, S. (2019). Meta-analyse GMA → prestaties — robuuste voorspellende waarde (geactualiseerde cijfers). PMC, Sackett, P. R. et al. (herzieningen) — nuanceren klassieke validiteitsestimates; maar bevestigen nut van meerdere predictoren. ink.library.smu.edu.sgsiop.org
Dat hangt af van de aanbieder en de wetenschappelijke validatie. Bij Ixly combineren we beleving en validiteit.
Het algoritme past vragen aan op basis van eerdere antwoorden, waardoor de test korter én nauwkeuriger wordt.
Adaptieve vragenlijsten geven dieper inzicht voor ontwikkel- en retentieplannen. Gamified assessments kunnen bijdragen aan beleving en merkperceptie.