Sales Assessment

Het Sales Assessment is een integraal testprogramma bedoeld voor personeelsselectiedoeleinden voor functies met een salescomponent. Het assessment bestaat uit de volgende combinatie van gevalideerde en betrouwbare testen:

Toepassing

Het doel van het Sales Assessment is het toetsen van persoonlijkheid en drijfveren van kandidaten voor een salesfunctie, voor zowel inbound als outbound gerichte sales. Het Sales Assessment wordt primair ingezet voor selectie maar biedt tevens aanknopingspunten voor ontwikkeling van de kandidaat.

Rapportage

Het rapport van het Sales Assessment maakt onderscheid in scores op vier salesrollen: marktverkenner, klantverkenner, consultant en relatiebeheerder. Er wordt gerapporteerd op sales gerichte competenties en daarnaast geeft de rapportage het type teambijdrage van de kandidaat weer. Hiermee kan een inschatting worden gemaakt over de meerwaarde of inpasbaarheid binnen een bestaand of te vormen team.

Opbouw rapportage Sales Assessment
De score afhankelijke interpretatie van de onderliggende competenties op de vier rollen:

  • Marktverkenner
  • Klantverkenner
  • Consultant
  • Relatiebeheerder
  • Teambijdragen
  • Competentie-Indicator

Voorbeeldrapportage Sales Assessment

De rapportage is een uitstekend hulpmiddel om de aanleg voor bepaalde competenties van een kandidaat in kaart te brengen op basis van zijn persoonlijkheid en drijfveren. Daarnaast biedt het instrument handvatten voor verdere ontwikkeling en een hulpmiddel bij teamindeling.

Tips voor selectie met het Sales Assessment

De meeste adviseurs gebruiken één, of soms twee gesprekken om het resultaat van het Sales Assessment door te spreken. In eerste instantie wordt dan vooral gericht op de bespreking van de competenties. Hierbij kan ingegaan worden op de persoonlijke eigenschappen; ‘Wie ben ik?’ en ‘Wat kan ik?’, in relatie tot de vereiste competenties of de salesrollen. In tweede instantie kan gekozen worden om in te gaan op de ontwikkelmogelijkheden, of, in het geval van een sales-selectie, de teamrollen. Dat geeft een leidraad voor de derde stap: het vervolg van de procedure tot indienstname.

Ontwikkeltips bij het Sales Assessment

Een sterk punt naast de testresultaten zijn de ontwikkeltips in het rapport. Deze tips geven de adviseur handvatten voor het ondersteun van de kandidaat bij doorontwikkeling, indien hij of zij dat wenst. De ontwikkeltips zijn een goede basis voor een mogelijk vervolggesprek.