Blocks

‘Blocks’ is een psychometric game. Met een psychometric game wordt een psychologisch construct gemeten door gebruik te maken van gametechnologie. Games zijn plezierig om uit te voeren en werken motiverend. Kandidaten hebben namelijk niet het idee dat ze een test maken, maar gaan helemaal op in een vlot hersenkrakend spel. Daarnaast zijn games niet alleen leuker voor de kandidaat, maar leveren ook meer data in korte tijd. 

‘Blocks’ is gebaseerd op de neuropsychologische test genaamd de ‘Tower of London’ (Shallice, 1982) en meet planning. Planning is een cognitieve vaardigheid die ons in staat stelt te bedenken hoe een bepaald doel behaald kan worden. Hierbij gaat het om het bedenken hoe het doel behaald kan worden, welke stappen gemaakt moeten worden, in welke volgorde en hoe dit uitgevoerd moet worden.

 

‘Blocks’ bestaat uit een tutorial en 30 levels. In ieder level moet het witte blok verschoven worden naar de finish. De kandidaat start ieder level met een bepaald aantal sterren en iedere zet kost een ster. In sommige levels kan het aantal sterren aangevuld worden door sterren te pakken. Hierdoor is het mogelijk om extra zetten te doen of om meer sterren te verdienen. Het doel is om elk level op te lossen met zoveel mogelijk sterren.

Toepassing

‘Blocks’ kan toegepast worden bij alle vraagstukken waarbij inzicht in planning van belang is, zowel in selectie- als adviessituaties. Planningsvaardigheid speelt vooral een rol in minder routinematig werk. Elke nieuwe taak of project vraagt om een plan van aanpak. Om op een succesvolle manier het doel te behalen moet er bedacht worden hoe te beginnen, welke stappen gezet moeten worden en in welke volgorde.