Barista

‘Barista’ is een van onze psychometric games. Door gebruik te maken van gametechnologie kan in een korte tijd veel data verzameld worden. Zo kan snel, maar zorgvuldig een psychologisch construct gemeten worden. Ook zijn de games plezierig en stimulerend om te spelen. De kandidaat hoeft geen traditionele test te maken, maar gaat als barista klanten serveren. 

‘Barista’ is gebaseerd op gezichtsexpressie herkenningstaken die veel gebruikt worden in de wetenschap om emotieperceptie te meten. Emotieperceptie is de vaardigheid om emoties waar te nemen en te herkennen. Weten hoe de ander zich voelt is belangrijk in de communicatie met anderen. Emotieperceptie is daarmee ook een cruciale bouwsteen van emotionele intelligentie. Om in de communicatie andermans denken en gedrag te kunnen begrijpen of zelfs te kunnen voorspellen of beïnvloeden, is het nodig om de gevoelens en emoties van de ander te herkennen. Het niet kunnen begrijpen hoe de ander zich voelt kan ertoe leiden dat je langs elkaar heen communiceert of zelfs in conflict raakt.

 

‘Barista’ begint met een tutorial, daarna begint het spel. In het spel moet de kandidaat als barista zo snel mogelijk klanten het juiste drankje serveren. De kandidaat moet de emotie van de klant herkennen en de beker die bij die emotie hoort pakken. Vervolgens moet het drankje gemaakt worden en geserveerd. In het begin zijn er enkele klanten die geholpen moeten worden, daarna wordt het steeds drukker.

Toepassing

‘Barista’ kan toegepast worden bij alle vraagstukken waarbij inzicht in emotieperceptie van belang is, zowel in selectie- als adviessituaties. In de communicatie met anderen is het kunnen herkennen hoe de ander zich voelt essentieel. Dit maakt emotieperceptie uitermate belangrijk voor functies waarin de nadruk ligt op samenwerking of contact met klanten/cliënten/medewerkers. Bijvoorbeeld voor sales functies, leidinggevende functies of functies binnen de sociale dienstverlening.