Interessevragenlijst voor Taken en Sectoren

Een interessetest brengt in beeld welke interesses een kandidaat heeft, om te adviseren bij studie- en beroepskeuze. De ITS, Interessevragenlijst voor Taken en Sectoren brengt zowel de interesses van een kandidaat in kaart als de taken en sectoren die daarbij aansluiten.

  • Andere interessevragenlijsten in de Test-Toolkit zijn de vragenlijsten Interesse H, voor studie- en beroepskeuze op hbo/wo niveau, en Interesse L, voor studie- en beroepskeuze op vmbo/mbo niveau. Met deze vragenlijsten kunt u als adviseur alle type loopbaanvragen op ieder niveau in beeld brengen.
  • Deze test is positief beoordeeld door de COTAN.

Toepassing

De interessevragenlijst voor Taken en Sectoren is bij uitstek geschikt voor mensen met enige werkervaring. Het toepassingsgebied is vooral loopbaanadvies.

Ontwikkeling

De ITS rapporteert op drie verschillende niveaus:

Het Holland Model aangevuld met ICT
Uit onderzoek is gebleken dat het veel gehanteerde Holland Model voor beroepsinteresses kan worden aangevuld met een nieuwe factor, namelijk interesse in ICT. Dat is niet vreemd, Holland formuleerde het model met zes typen beroepsinteresses in 1958. Destijds had de ICT sector niet de alom aanwezige vorm die het momenteel heeft. Uit het onderzoek blijkt dat ICT een op zichzelf staande factor vormt en kan worden toegevoegd als interessegebied aan het model. Het ‘Holland Plus model’ dat wij nu hanteren in de ITS heeft vervolgens de volgende zeven schalen: Realistisch, Intellectueel, Artistiek, Sociaal, Ondernemend, Conventioneel, ICT.

Sectoren
Naast het in beeld brengen van interesses, rapporteert de ITS op de veertig sectoren waar deze interessegebieden bij aansluiten. Hiermee maakt de ITS snel inzichtelijk wat mogelijk passende beroepen zouden kunnen zijn.

Taken
Ten slotte geeft de vragenlijst inzicht in de taaksoorten die aansluiten bij iemands interesses: Een beroepskeuze of studiekeuze kan immers ook worden gebaseerd op de specifieke taken die bij een bepaalde baan komen kijken. De ITS onderscheidt de volgende taken:

Sociale taken: Assisteren, Conflicten oplossen, Mensen overtuigen, Motiveren, Contact onderhouden, Mensen begeleiden, Klanten helpen, Onderhandelen, Met collega’s overleggen, Mensen beïnvloeden, Mensen adviseren, Lesgeven, Leidinggeven, Cursussen of trainingen geven.

Mentale taken: Creatief zijn, Lezen, Schrijven, Strategisch denken, Analyseren, Rekenen, Plannen, Organiseren, Informatie verzamelen

Ondersteunende taken: Werkzaamheden (in) plannen, Middelen en voorwerpen beheren, Inroosteren, Administratieve taken, Projecten opzetten.

Motorische taken: Met de handen werken, Grote machines bedienen, Voertuigen besturen, Met machines werken, Machines repareren, Met elektronische apparaten werken, Met computers werken, Fysiek inspannen, Elektronische apparaten repareren.

Voorbeeldvraag ITS

Uitgebreide Interessetest voor Taken en Sectoren, MBO/HBO/WO