Persoonlijkheidstesten hebben tot doel om inzicht te geven in je persoonlijkheid. Het begrip ‘test’ is feitelijk niet correct, het zijn vooral vragenlijsten. Jouw antwoorden op vaak een groot aantal vragen worden vergeleken met de manier waarop anderen die vragen hebben beantwoord. Zo kunnen er een aantal vragen gaan over hoe je met mensen omgaat, zoals: “maakt graag een praatje met vreemden”. Als je het eens bent met zo’n stelling dan kom je er als relatief ‘extravert’ uit.

Wat maakt een persoonlijkheidstest een goede test?

Er zijn heel veel leuke, grappige, maar niet altijd even goede persoonlijkheidstesten. Om een test te gebruiken bij een assessment en loopbaanadvies is het belangrijk dat de test betrouwbaar en valide is. In Nederland worden testen door een commissie (Cotan) van het Nederlands Instituut van Psychologen op deze kwaliteiten beoordeeld. Deze beoordelingen zijn helaas niet publiekelijk ter inzage, zodat je daar als kandidaat geen toegang toe hebt.
De persoonlijkheidstest WPV van Ixly die door de Test-Toolkit aan professionele gebruikers wordt gepubliceerd is positief door de Cotan beoordeeld. Zie hier voor meer informatie over de WPV.

Professionele Persoonlijkheidstesten

Op het internet zijn veel gratis testen beschikbaar. Als professional wil je juist vragenlijsten en testen gebruiken die niet publiekelijk beschikbaar zijn. Dat biedt de Test-Toolkit!

Goede Theoretische onderbouwing

Betrouwbaar en Valide

Normgroepen uit Selectiesituaties

Breed Pakket Testen

Betaalbare Kwaliteit

De Test-Toolkit biedt u een groot aantal testen en vragenlijsten, met uitgebreide rapportage mogelijkheden: Persoonlijkheid, Intelligentie, Simulaties en Integrale Testprogramma’s

Welke persoonlijkheidstest?

Er zijn twee hoofdgroepen persoonlijkheidstheorieën, die door verschillende vragenlijsten gemeten worden: persoonlijkheidskenmerken en typologieën.

Persoonlijkheidskenmerken: de Big Five

Bij vragenlijsten op basis van persoonlijkheidskenmerken gaat men er van uit dat mensen op bepaalde kenmerken systematisch van elkaar verschillen. Bijvoorbeeld, introvert of extrovert; je bent meer of minder extravert in alle situaties die je tegenkomt. Een persoonlijkheidskenmerk is dan te zien als de neiging om je op een bepaalde manier te gedragen. Daarbij krijg je een score van 1 tot 10, waarbij een 1 betekent dat je erg gesloten en introvert ben en een 10 dat je extreem open en extravert bent. De meeste mensen zijn echter gemiddeld, zo’n 40% van de mensen houdt precies het midden tussen introvert en extravert.
In de psychologie is men er achtergekomen dat bijna alle persoonlijkheidskenmerken te herleiden zijn naar vijf factoren; de Big Five. Dit zijn extravert, vriendelijkheid, gewetensvol, openheid en emotionele stabiliteit.
Dit type vragenlijst zul je bij een assessment het meest tegenkomen. De wetenschappelijke ondersteuning hiervoor is ook groot.

Typologieën zoals de MBTI

Bij een typologie wordt je in een ‘hokje’ geduwd om het populair te zeggen. Je bent dan ofwel introvert of extravert. Er is geen middengebied. Dit schept natuurlijk duidelijkheid en houvast. Daardoor worden ze door niet professionele gebruikers graag ingezet omdat het de wereld er makkelijk begrijpbaar op maakt. In een training
Een veelgebruikte typologie is bijvoorbeeld een typologie waarvan men claimt dat die op het werk van Carl Jung is gebaseerd. Die kan het niet meer weerspreken, hij is in 1961 overleden en de meeste vragenlijsten zijn pas na zijn dood ontwikkeld. Er zijn zestien typen, gebaseerd op vier kenmerken:

  • extraversion/introversion (E/I)
  • sensing/intuition (S/N)
  • thinking/feeling (T/F)
  • judging/perception (J/P)

Voor assessment bij selectie van personeel zijn dit soort vragenlijsten niet geschikt, al kom je dat nog steeds tegen. Beter past het bij trainingen of teambuilding, waar je minder tijd hebt voor nuance en snel een aantal mensen wil leren kennen. Ze een stempel opdrukken helpt dan.

Bent u een professionele gebruiker en wilt u meer informatie of onze instrumenten zelf een keer uitproberen?  Vul uw gegevens in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

  • Uw Gegevens