Kennisbank overzicht
Test-Toolkit FAQ
Test-Toolkit FAQ

In het onderstaande overzicht vindt u de FAQ voor de Test-Toolkit. Hier kunt u terecht voor veelvoorkomende problemen. Indien u meer algemene vragen over het systeem heeft, zoals inloggen, het toevoegen van kandidaten en testen, dan kunt u terecht op de Tutorial.

Wij wensen u veel plezier en nut van het gebruik van de Test-Toolkit toe! Indien u nog vragen heeft, dan kunt u altijd contact opnemen met onze helpdesk op 088 49 59 001 of mailen naar helpdesk@ixly.nl.

Veel van onze testen zijn in het Engels beschikbaar, sommigen ook in het Duits en Frans. Het is daarom goed mogelijk om een niet/slecht Nederlands sprekend persoon te testen binnen onze testomgeving.

Bovendien biedt de Test-Toolkit ook een aantal testen aan waar taal een minder grote rol speelt, bijvoorbeeld Blokken Tellen, Cijferreeksen, Divergent Denken, Figurenreeksen,  Mozaïeken, Rekenvaardigheid, Reactietijd en Concentratietest en Non-Verbale Analogieën. Daarbij biedt de Test-Toolkit ook een variant van de Carrièrewaarden aan die op B1 niveau is, de Werkwaarden vragenlijst.

Hoe kunt u de taal van de verschillende onderdelen aanpassen?
Ten eerste is het belangrijk om de kandidaat aan te maken in bepaalde taal. Indien u niet weet hoe u een kandidaat moet toevoegen, kunt u hier klikken voor de uitleg.

Bij het aanmaken van een nieuwe kandidaat kun je een taal aangeven, deze staat standaard op Nederlands.

taal_instellen_kandidaat

(1) Specificeer welke taal de kandidaat spreekt.

(2) Sla de gegevens op door op ‘Voeg kandidaat toe’ te drukken.

Vervolgens kun je een test toewijzen in een andere taal. Indien u niet weet hoe u taken aan een kandidaat moet toevoegen, kunt u hier klikken voor de uitleg.

taal_instellen_2

(3) Als u op het knopje ‘taken toevoegen’ klikt verschijnen altijd de testen eerst in de taal die voor de kandidaat is ingesteld. De taal van de taken ziet u ook in de kolom ‘taal’.

(4) Als u taken in andere talen wilt toewijzen kunt u filteren op taal, zoals geïllustreerd in het figuur hierboven. U krijgt dan enkel de testen in de aangegeven taal te zien.

De volgorde waarop de testen gepresenteerd worden, is afhankelijk van de volgorde van toevoegen. Op het moment dat de testen één voor één worden toegevoegd, is de volgorde waarin de testen gepresenteerd worden dezelfde als de volgorde van toevoegen. Anders is de volgorde van presentatie random. De kandidaat kan echter nog steeds de testen maken in een zelf gekozen volgorde (bijvoorbeeld de onderste eerst).

Verder heeft u de mogelijkheid om een begin en einddatum in te vullen per toegewezen taak. De kandidaat ziet in zijn overzicht alleen de taken die voor hem/haar op dat moment beschikbaar zijn. Om de datum in te stellen voegt u een taak toe, lees hier hoe u taken toe kunt voegen.

volgorde_taken

(1) Wanneer u de datum wil instellen klikt u op de ‘Begin datum’, er vouwt dan automatisch een kalender uit. Klik op de datum dat de test zichtbaar mag worden voor de kandidaat. Bij ‘Eind datum’ kunt u instellen wanneer de test niet langer zichtbaar is voor de kandidaat.

Wanneer u uw wachtwoord wilt wijzigen, kunt u dat doen als u ingelogd bent, maar ook als u uitgelogd bent.

Bent u ingelogd en wilt u uw wachtwoord wijzigen?

wachtwoord_wijzigen

(1) Klik op uw e-mailadres. Er vouwt zich dan een menu uit.

(2) Klik op ‘Wijzig uw wachtwoord’. U krijgt dan het volgende scherm te zien:

wachtwoord_wijzigen_2

(3) Vul uw huidige wachtwoord in en kies een nieuw wachtwoord uit.

(4) Zodra u op ‘Wijzig wachtwoord’ klikt worden de instellingen opgeslagen en kunt u uw nieuwe wachtwoord gebruiken.

Bent u niet ingelogd en wilt u uw wachtwoord wijzigen?

wachtwoord_wijzigen_3

(5) Klik op ‘Wachtwoord vergeten’. U krijgt dan het volgende scherm te zien:

wachtwoord_vergeten_4

Vul uw e-mailadres in, uw wachtwoord wordt dan gereset en u ontvangt een nieuw wachtwoord in uw inbox.

Dit heeft te maken met de spamfilterinstellingen van de e-mailprovider van uw kandidaat. De kandidaat kan eerst bekijken of de e-mail niet in de Spam folder terecht gekomen is. Is dat niet het geval, dan kunt u het volgende doen:

U kunt ‘inloggen als’ de kandidaat. Dit doet u als volgt. Zorg dat u het kandidaten overzicht voor zich heeft:

kandidaat_gegevens_bewerken

(1) Klik op de naam van de kandidaat. U komt vervolgens op het profiel van de kandidaat terecht:

taken_maken_kandidaat_2

(2) Klik op het pijltje naast de naam van de kandidaat, om in te loggen als de kandidaat. U krijgt vervolgens het takenoverzicht te zien, zoals de kandidaat dat ook ziet:

taken_maken_kandidaat_3_001

(3) Kopieer de URL en mail deze zelf naar de kandidaat.

Om de kandidaat de testen op locatie te laten maken, kunt u het volgende doen:

U kunt ‘inloggen als’ de kandidaat. Zorg dat u het kandidaten overzicht voor zich hebt:

kandidaat_gegevens_bewerken

(1) Klik op de naam van de kandidaat. U komt vervolgens op het profiel van de kandidaat terecht:

taken_maken_kandidaat_2

(2) Klik op het pijltje naast de naam van de kandidaat, om in te loggen als de kandidaat. U krijgt vervolgens het takenoverzicht te zien, zoals de kandidaat dat ook ziet:

taken_maken_kandidaat_3_001

De kandidaat kan vanaf hier de taken maken door op ‘start’ te drukken.

(3) Een andere optie is dat u de URL kopieert en deze aan de kandidaat geeft.

Helaas ontvangen wij steeds vaker meldingen van het niet functioneren van webcams bij het toepassen van de Video Competentietesten, de VCT Leidinggeven en de VCT Sales. Ook bij maatwerk toepassingen speelt dit probleem. Het betreft vaak het functioneren van de webcam en de kwaliteit van de geluidsopname. Graag geven we hierover meer uitleg en wat u eventueel kunt doen aan deze problemen.

Er is geen beeld te zien bij de opname

De oorzaak van het probleem komt voort uit een update van Windows 10 door Microsoft. Deze blokkeert sommige webcam protocollen, waardoor de webcam in het geheel niet werkt, ook niet bij andere applicaties. Ook bij andere Windows versies, waaronder Windows & kan dit probleem spelen.

Wat merkt u hiervan?

Uw webcam werkt dan waarschijnlijk ook niet bij andere toepassingen die gebruik maken van uw webcam, zoals Skype of Appear.in. U kunt dit eenvoudig testen, door te gaan naar www.appear.in en te proberen een chat te starten. De applicatie vraagt om toestemming uw webcam te gebruiken. Wanneer u dit doet, maar u toch geen beeld krijgt of een zwart beeld, dan speelt dit probleem.

Wat kunt u proberen?

U kunt het volgende proberen om dit probleem op te lossen:

vct_

(1) Klik op het vergrootglas om Apparaatbeheer op te zoeken.

(2) Typ ‘Apparaatbeheer’ in.

(3) Klik op ‘Apparaatbeheer’.

vct_2

(4) Klik op ‘Beeldapparaten’. U ziet dan welke mogelijke beeldapparaten beschikbaar zijn. Klik vervolgens met uw rechter muisknop op het apparaat dat u voor de opname wenst te gebruiken en klik op ‘Eigenschappen’.

vc_4

(5) Indien u vervolgens ziet dat het apparaat is ingeschakeld, is dit niet het probleem. Is het niet ingeschakeld dan kunt u het apparaat inschakelen, bij stuurprogramma, zoals in het figuur hierboven geïllustreerd is.

Wanneer het apparaat is ingeschakeld, kunt u opnieuw een proefopname maken.

Is het apparaat wel ingeschakeld, maar is er toch geen opname, dan zou het probleem kunnen zijn dat de Firewall instellingen aanpassen, dat ziet u hieronder.

Firewall instellingen aanpassen

Wanneer uw kandidaat een zwart scherm te zien krijgt in plaats van een webcam opname, dan kan het zijn dat de firewall de webcam blokkeert. Hoe u de instellingen kunt aanpassen hangt af van het specifieke programma dat uw firewall beheert. U zult via de instellingen van uw firewall toegang moeten geven aan uw webcam.

Uw webcam instellingen kunnen er uitzien zoals de afbeelding hieronder. Dit is afhankelijk van uw firewall programma, maar de instellingen zijn vrijwel hetzelfde. U gaat naar apparaatbeheer in uw firewall instellingen. Daar zoekt u naar de webcambeveiliging instellingen. Als u specifieke instructies zoekt voor uw firewall, adviseren we om eens via Google te zoeken naar de naam van uw firewall + webcam toegang toestaan.

vct_5

Door de regels van de webcambeveiliging aan te passen kunt u toegang verlenen:

vct_6

Helaas ontvangen wij steeds vaker meldingen van het niet functioneren van webcams bij het toepassen van de Video Competentietesten, de VCT Leidinggeven en de VCT Sales. Ook bij maatwerk toepassingen speelt dit probleem. Het betreft vaak het functioneren van de webcam en de kwaliteit van de geluidsopname. Graag geven we hierover meer uitleg en wat u eventueel kunt doen aan deze problemen.

Geluid is onvoldoende

Een mogelijk probleem is dat de kwaliteit van de geluidsopname te slecht is. De kandidaat merkt dit bij het afspelen van de proefopname. Het is belangrijk dat de kandidaat dan stopt en contact opneemt met u, om de instellingen van de microfoon te beheren. Vaak is het volume van de microfoon te laag. Deze zou op maximaal gesteld moeten worden, om dan opnieuw een proefopname te maken.

vlc_audio

(1) Klik op het vergrootglas om ‘Audioapparaten beheren’ te zoeken.

(2) Typ ‘Audioapparaten beheren’ in.

(3) Klik op ‘Audioapparaten beheren’.

vlc_audio2

(4) Ga naar tabblad ‘Opnemen’.

(5) Klik op het actieve apparaat in uw scherm. Per pc verschilt de naam van de microfoon en het aantal geïnstalleerde microfoons. Vervolgens opent een nieuw scherm.

(6) Klik daar op het tabblad ‘Niveaus’,  en zet de niveaus op maximaal. 

(7) Maak dan een nieuwe proefopname.

Is het geluid nog niet voldoende, dan is de microfoon zelf van onvoldoende kwaliteit om een goede audio opname te maken. Wij adviseren dan een andere pc te gebruiken en dit te herhalen, of een externe microfoon te gebruiken, bijvoorbeeld met een headset.