Kennisbank overzicht
Factsheet Psychometric Game ‘Blocks’
Factsheet Psychometric Game ‘Blocks’

Beschrijving

‘Blocks’ is een psychometric game. Een psychometric game combineert een psychometrische test met gametechnologie. Dit betekent dat het een game is die een psychologisch construct meet, zoals een individuele vaardigheid, capaciteit of eigenschap. Dit construct wordt op een wetenschappelijk onderbouwde manier gemeten.

De ‘Blocks’ game is gebaseerd op de neuropsychologische test genaamd de Tower of London (Shallice, 1982). De Tower of London wordt in de wetenschap en in de psychodiagnostiek ingezet om de cognitieve vaardigheid planning te meten. Aan deze neuropsychologische test zijn game-elementen toegevoegd om kandidaten te motiveren en enthousiasmeren. Hierdoor gaat de kandidaat op in het spelen van de game (dit wordt ‘flow’ genoemd) en is zich daardoor ook minder bewust van de assessment situatie. Hierdoor geeft de game prestatie ook een betere afspiegeling van de topprestatie van de kandidaat. Een groot voordeel van het gebruik van een game is dat het de kandidaat ervaring verbetert. Ook kunnen we planning meer accuraat meten met een game, door het gebruik van gametechnologie, waarbij er in een korte tijd een grotere hoeveelheid data verzameld wordt.

Meetpretentie

De ‘Blocks’ game meet ruimtelijke planningsvaardigheden. Dit betreft het inzicht in welke stappen gemaakt moeten worden om een bepaald doel te behalen. Daarvoor zijn de volgende onderliggende vaardigheden nodig:

  • Het vaststellen in hoeverre de huidige situatie afwijkt van het beoogde doel.
  • Het kunnen bedenken welke veranderingen in de situatie nodig zijn om het doel te behalen.
  • Het bedenken en afwegen van alternatieve stappen om te komen tot het doel.
  • Vervolgens het plan uitvoeren op basis van de mentale representatie van het plan.

Toepassing

De ‘Blocks’ game kan toegepast worden bij alle vraagstukken waarbij inzicht in planningsvaardigheid van belang is, zowel in selectie- als adviessituaties. Planningsvaardigheid is belangrijk voor niet routinematige werkzaamheden. Elk nieuwe taak of project vraagt het bedenken van een plan om de taak of het project succesvol te volbrengen. Er moet bedacht worden welke stappen nodig zijn om het doel te behalen, in welke volgorde deze stappen gezet moeten worden en deze stappen moeten succesvol worden uitgevoerd.

Ontwikkeling

Deze game is gebaseerd op de neuropsychologische test Tower of London. Aan deze test zijn game-elementen, zoals graphics, levels, beloningen en feedback toegevoegd. De opgaven zijn ontwikkeld en beoordeeld door 5 psychologen en 1 game developer. Het spel en de opgaven werden verbeterd op basis van de feedback en ervaring van deelnemers uit drie kwalitatieve pilot onderzoeken. Om er zorg voor te dragen dat de game goed aansloot bij de doelgroep, de algemene Nederlandse beroepsbevolking, is er een gebruikersonderzoek uitgevoerd. De gebruikservaring en interpretatie van de is game onderzocht door interviews (hardop-denk-interviews en ‘probing’ interviews) af te nemen bij mensen (N = 23) met een verschillende culturele achtergrond, opleidingsniveau, leeftijd en game- en computerervaring. Op basis van dit onderzoek zijn er verbeteringen in het spel en de tutorials gemaakt, waardoor de game toegankelijker is voor iedereen.

Normgroep

De huidige normgroep is gebaseerd op data verkregen uit onderzoek. Deze steekproef (N = 183) is representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking wat betreft werksituatie (niet of wel werkzaam), geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Rapport interpretatie

Het rapport geeft de resultaten weer van alle games die een kandidaat heeft afgerond. Het rapport begint met een samenvatting van de belangrijkste testresultaten van alle games. Vervolgens worden per game de spelstatistieken en resultaten in meer detail toegelicht. In deze factsheet wordt een toelichting gegeven op de resultaten van de Blocks game. Zie voor een toelichting op de resultaten van de overige games de Factsheet Psychometric Game ‘Barista’, ‘Connect’ & ‘Rally’.

Spelstatistieken

De spelstatistieken geven algemene informatie over hoe goed het spel gespeeld is. Voor Blocks worden de volgende spelstatistieken gerapporteerd:

SpelstatistiekenBetekenis
Aantal sterren behaaldDe som van het aantal sterren dat per level is gehaald. Het maximaal aantal te behalen sterren is 165.
Totaal aantal levels gespeeldHet aantal levels dat is gespeeld van de 30 levels.
Aantal levels perfect opgelostHet aantal levels wat met het maximaal te behalen aantal sterren is opgelost. Per level kon de kandidaat maximaal 5 sterren behalen.
Aantal herhaalde pogingenHet totaal aantal extra pogingen dat nodig was om de levels op te lossen. Het maximale aantal pogingen per level is 3.
Aantal levels niet opgelostHet aantal levels dat is overgeslagen. Het level wordt overgeslagen, als er drie onsuccesvolle pogingen zijn gedaan om het level op te lossen.

Resultaten

De resultaten geven informatie over eigenschappen op basis van de manier waarop het spel gespeeld is. De resultaten worden weergegeven in stenscores. Stenscores zijn standaard scores met een gemiddelde van 5.5 en een standaarddeviatie van 2. Stenscores geven aan hoe de score van de kandidaat zich verhoudt tot de normgroep.

Hieronder wordt aangegeven welke resultaten gerapporteerd worden, hoe deze gemeten worden en wat de definities zijn.

ResultatenGemeten doorDefinitie
PlanningGebaseerd op het aantal behaalde sterren ten opzichte van het maximaal aantal te behalen sterren. Dit geeft aan in hoeverre de kandidaat steeds de beste route gevonden en gevolgd heeft.De cognitieve vaardigheid om de stappen te bedenken, te organiseren en uit te voeren die nodig zijn om het doel te behalen. Zie ook de definitie van planning onder het kopje ‘beschrijving’.
Flexibiliteit in denkenIn hoeverre de kandidaat na een mislukte poging probeert op een andere manier het level op te lossen.De mate waarin de kandidaat verschillende manieren uitprobeert om het doel te halen. In plaats van dat de kandidaat blijft vasthouden aan de eerdere strategie die niet succesvol bleek.

Referenties

Shallice, T. (1982). Specific impairments of planning. Philosophical Transactions of the Royal Society of London Series B: Biological Sciences, 298, 199–209. doi:10.1098/rstb.1982.0082